Sådan får dine artikler flere læsere

Når du har skrevet en artikels tekst færdig, er du kun færdig med første del af opgaven. Der mangler en yderst vigtig del: Hvordan sørger du for, at læserne faktisk finder din artikel?

Som fagansvarlig eller forfatter er der flere ting du kan gøre for at skaffe dine artikler flere læsere. Det vigtigste er, at artiklerne er fagligt kvalitetssikrede og opdaterede. Men følg også disse fem punkter:

  • Giv artiklen et godt og rammende opslagsord. Du må ikke omdøbe artikler i leksikonet uden at have drøftet det med din redaktør først. Læs mere om opslagsord.
  • Sørg for at lave gode overskrifter. Formatér almindelige overskrifter som Overskrift 1, og brug Overskrift 2 for at få to niveauer i afsnittene. Brug ord i overskrifterne, som man naturligt vil søge efter. Se nedenfor.
  • Læg billeder ind i artiklen. Billeder fører ofte til en stigning i antallet af læsere. Skriv billedtekster som indeholder de artiklens vigtigste nøgleord. Skriv for eksempel Skriget af Edvard Munch, i stedet for blot at skrive Skriget.
  • Link til artiklen fra andre leksikonartikler. Brug funktionen Foreslå ændringer hvis artiklen ligger uden for dit fagområde.
  • Lav links til artiklen fra andre hjemmesider. Se nedenfor.

Hjælp Google med at forstå din artikel

Størsteparten af lex.dk’s brugere finder artiklerne ved at søge på Google. Derfor er det vigtigt at Google forstår hvad artiklen handler om:

  • Opslagsordet bør være den variant af ordet, som folk søger efter, når de vil vide noget om det emne, du skriver om. Vi skriver fx brintoverilte og ikke hydrogenperoxid. Du skal drøfte det med din redaktør før du eventuelt ændrer et opslagsord; Der skal tages mange hensyn, når man vælger et opslagsord.
  • Brug andre vigtige nøgleord eller varianter af opslagsordet i overskrifterne, hvis det passer godt til teksten.
  • Brug også kendt som-feltet i faktaboksen til at angive alle væsentlige varianter af ordet, gerne også engelske eller varianter på andre sprog inden for fagfeltet, når det er naturligt.
  • Tilføj billeder: Billedetekster og billeders filnavne bliver særlig godt indekseret af Google, og derfor kan du komme højere op i søgeresultaterne ved at være omhyggelig med dette.

Brug de ord folk søger efter

Brug de begreber, som bedst kan forstås af et alment publikum. Undgå at bruge mere internt fagsprog. I faktaboksenes også kendt som-felt tilføjer du de alternative begreber og navne, så dine artikler bliver mere synlige ved Google-søgning.

Hvis du spekulerer på, hvilke ord folk faktisk bruger, når de søger, kan du i værktøjet Google Trends sammenligne forskellige nøgleord:

Sørg for at linke til artiklerne fra andre hjemmesider. Mange fagansvarlige publicerer også på andre hjemmesider. Udnyt denne mulighed for at linke til definitioner og gode artikler på lex.dk derfra. Artikler, der linkes til fra mange eksterne sider, får mange flere læsere, bl.a. fordi Google tolker indgående links som en indikator for, at artiklerne er vigtige.

Der er to grunde til, at det er vigtigt, at der linkes til leksikonartiklerne fra andre hjemmesider:

  1. Du får læsere som finder frem til netop den artikel, som du mener er mest relevant
  2. Google finder de links, du har lavet. Artikler, som mange links peger på fra andre hjemmesider, bliver opfattet som vigtige. De vil derfor komme højere op i søgeresultaterne.

Denne artikel er en del af forfattervejledningen.